Tool items
У столиці упорядковують процеси, пов’язані з перейменуваннями міських об’єктів під час декомунізації та дерусифікації.
Як зазначила депутатка Київської міської ради, голова постійної комісії з питань культури, туризму та суспільних комунікацій Вікторія Муха, у Києві процес декомунізації розпочався ще у 2014 році. А дерусифікація активізувалась після лютого 2022 року, задовго до прийняття Закону «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», який набуде чинності лише 27 липня цього року. Водночас переважна кількість об’єктів топоніміки, пов’язаних із державою-агресором, назви яких несуть імперські та радянські наративи, у Києві вже перейменована.
«У столиці 2 845 вулиць, провулків, проспектів, бульварів, площ тощо. Із них з 2014 року перейменовано практично кожен п’ятий об’єкт. Лише за останні півтора року було дерусифіковано 327 назв. І зараз потрібен час, аби вирішити всі організаційно-правові питання, пов’язані з цими перейменуваннями. Зокрема, йдеться про внесення змін до реєстрів та баз даних, картографічних матеріалів, перейменування зупинок транспорту. Також передбачається інвентаризація та, за потреби, заміна будинкових, вуличних, зупинкових покажчиків тощо. Тому на цей час нові ініціативи щодо перейменувань міська влада розглядатиме в окремо визначених випадках», – розповіла Вікторія Муха.
Депутатка пояснила, що виконання рішень про перейменування тягне за собою проведення низки заходів, як організаційно-правового, так і господарського характеру. Враховуючи кількість об’єктів міського підпорядкування, які були перейменовані протягом 2014-2023 років, на це структурним підрозділам КМДА та районним адміністраціям потрібен деякий час.
«Процес повернення історичної пам’яті через деколонізацію топонімів є важливим. Водночас окрім безпосереднього виконання передбачених заходів, серед яких і кампанія з інформування, потрібен час і для того, щоб усі звикли до нових назв, осмислили та вивчили їх. У певних випадках ми всі будемо відкривати для себе нові сторінки історії нашої держави та її видатних постатей, що замовчувалась та подавалась викривлено в радянський та імперський періоди», – підкреслила Вікторія Муха.
За словами депутатки, перелік перейменованих об’єктів формувався за пропозиціями громадськості та результатами опрацювання експертною групою, до якої входять представники семи наукових інституцій. Станом на сьогодні з визначеного переліку залишилося перейменувати менше 60 об’єктів і Київська міська рада завершить процедуру зі зміни назв цих об’єктів. Водночас місто продовжує отримувати численні пропозиції з перейменування. Навіть щодо вже перейменованих об’єктів та тих, які не підлягають зміні назв відповідно до чинного законодавства.
Згідно з рішенням Київської міської ради, яке було прийняте 13 липня на пленарному засіданні ІІ сесії Київради ІХ скликання, розгляд подань про зміну назв об’єктів топоніміки буде здійснюватись після виконання передбачених організаційно-правових заходів. Водночас розгляд нових подань та пропозицій відбуватиметься лише в окремих випадках. А саме:
– для найменування нових об’єктів міського підпорядкування;
– для виправлення технічних помилок і приведення назв відповідно до українського правопису;
– для повернення історичних назв столичним об’єктам;
– для присвоєння імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій скверам, мостам та юридичним особам, майно яких перебуває у власності громади Києва, об’єктам права власності, які за ними закріплені;
– для змін назв міських об’єктів відповідно до рішення Київської міської ради від 15 квітня 2022 року № 4571/4612 «Про особливості перейменування об’єктів міського підпорядкування, назви яких пов’язані з російською федерацією та/або її союзниками (сателітами), на період дії воєнного стану в Україні»;
– для зміни назв міських об’єктів, які відповідно до висновків Українського інституту національної пам’яті підпадають під вимоги законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки» та «Про засудження та заборону пропаганди».